Friday 19 September 2014

#MansuhAktaHasutan


hari ini 19.09.2014 sejarah mencatat, aktivis dan bekas pelajar UPSI telah dijatuhkan hukuman selaman 12bulan. aku tahu mesti korang kenal dengan aktivis ni . ADAM ADLI . my inspired .. politik .. cita-cita beliau akan datang bukanlah untuk menjadi seorang ahli politik, tapi semangat yang ada pada beliau untuk mempertahankan hak beliau, hak kita , hak kami , dan hak kamu dalam negara sendiri. aku bangga dengan kau adam . aku sendiri bermonolog dalaman sahaja. tidak berani berdiri , tidak berani menyatakan fakta yang benar. dan in syaa Allah ak sentisa menyokong dan berdiri bersama dengan semangat yang ada pada kau. 


dan akta hasutan . kenapa perlu mansuhkan akta hasutan , ape yang ada pada akta hasutan . dan ini sejarah secara ringkas. ini aku copy daripada THUNDERCLAP.

________________________________________________________________________________
Mendiang Karpal Singh didakwa menghasut kerana beliau memberi pandangan terhadap krisis perlembagaan Perak 2009. Beliau didapati bersalah, justeru berisiko hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen. Kini, keluarga mendiang sedang berusaha untuk membersihkan namanya.
Karpal adalah salah satu daripada ramai Ahli Parlimen pembangkang yang didakwa atau disiasat atas tuduhan menghasut baru-baru ini. N. Surendran, Tian Chua, Khalid Samad, Teresa Kok, dan Rafizi Ramli, turut berisiko hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen jika didapati bersalah.
Aktivis-aktivis seperti Adam Adli, Safwan Anang dan Hishamuddin Rais sedang didakwa. Profesor undang-undang Azmi Sharom telah didakwa. Malah, seorang kanak-kanak berusia 17 tahun juga sedang disiasat, sekadar kerana “like”satu laman Facebook!
Adakah mengkritik keputusan mahkamah, tidak bersetuju dengan pandangan parti politik atau kerajaan bererti "menghasut"? Adakah menyuarakan pendapat bererti menghasut? Adakah “like” laman Facebook bererti menghasut?
Sedarilah. Akta Hasutan 1948 adalah Akta Baginda Queen yang digunakan untuk memenjarakan pejuang kemerdekaan. Kini Akta ini menjadi alat untuk menutup mulut anak semua bangsa dari mengeluar pendapat. Akta Hasutan boleh digunakan ke atas sesiapa sahaja. Esok atau lusa anda juga boleh didakwa jika mengeluarkan pendapat.
Tunjukkan bahawa suara anda tidak akan disenyapkan, dan anda bangun bersuara membantah undang-undang penjajah ini. Sertai ratusan lagi menyuarakan pendapat dengan menggunakan hashtag #IsThisSeditious dan #MansuhAktaHasutan.
Sokong kempen ini dengan menggunakan mesej sedia ada, ataupun dengan mesej anda sendiri:
  • Akta Hasutan alat penjajah memenjarakan para perjuang kemerdekaan. Kita harus #MansuhAktaHasutan. #IsThisSeditious?
  • Saya berpendapat bahawa wartawan mesti bebas melaporkan berita! Kita perlu #MansuhAktaHasutan. #IsThisSeditious?
  • Saya tidak bersetuju dengan kesudahan krisis perlembagaan Perak. #IsThisSeditious? Mari kita #MansuhAktaHasutan!
--------------------
The late Karpal Singh was charged with sedition for a comment he made about the 2009 Perak constitutional crisis. Found guilty, he risked being disqualified as a Member of Parliament. Now, his family is trying to posthumously clear his name.
Karpal is one of many opposition MPs charged or investigated for sedition in this recent crackdown. N. Surendran, Tian Chua, Khalid Samad, Teresa Kok, and Rafizi Ramli, all risk being disqualified as MPs if found guilty. Activists like Adam Adli, Safwan Anang, and Hishamuddin Rais have been charged. Law professor Azmi Sharom has been charged. Even 17-year old boy is being investigated, just for liking a Facebook page!
Is criticising a court judgment, a political party, or the government "seditious"? Is speaking our minds seditious? Is liking a Facebook page seditious?
Let's face it. The Sedition Act is about silencing dissent. Today it's them, tomorrow it could be you. 

Show that you refuse to be silenced, and you are against this colonial era law. Join hundreds and share an opinion with the hashtags #IsThisSeditious and #MansuhAktaHasutan.


Add your support using the default message, or with a message of your own:
  • The Sedition Act is a colonial law used to suppress our founders. Time to #MansuhAktaHasutan. #IsThisSeditious?
  • I believe that reporters should be free to report the news as it is! We need to #MansuhAktaHasutan. #IsThisSeditious?
  • I disagree with the outcome of the Perak constitutional crisis. #IsThisSeditious? Let's #MansuhAktaHasutan
_______________________________________________________________________

dan aku juga berharap korang bukalah mata hati korang , lihat negara kita sekarang ?? aman pada pandangan kasar . hakikatnya ??? ini negara islam !! tapi ape yang pemimpin tertinggi lakukan dengan negara islam ini ?? peganglah pada agama kamu . berpihaklah pada yang benar. negara ini kaya , kaya dgn hasil bumi yang Allah kurniakan . tapi mana pergi hasilnya ?? korup terlampau berleluasa . rasuah mainan politik . 
dan ingat lah ISLAM akan menang . 

Allah tuhanku,Muhammad rasulku,Islam agamaKu.sesungguhNya yang baik itu datang dari Allah.Hidup dan matiku kerana Allah

No comments: